lørdag den 11. juli 2009

Frederik - dansk ordbog

A = Af
Aa = Ae
Abe = Æble/Abe
Ad = Ad (det har ligget på jorden, det kan man ikke spise)
Av = Av/det er varmt/ild/røg
Babab = Rap (and eller fugl)/Anders And
Barbar = Arbejde/Barbar (tegnefilms-elefant)
Bad = Bad
Bajder = Spider Man
Bau = Bold
Bia/bina/binan = Bil/lastbil
Bibii = Pip (fugl)
Bii = Bi
Biss/bibiss = Spise
Bisser/bibisser = Spiser
Bog = Bog
Bonner = Boller/brød
Bord = Bord
Bæbe = Baby/mave
Dada = Traktor/Traktor Tom (tegnefilm)
Dadt = Tak
Dav = Goddag
Dee/see = Ske
Derop = Se deroppe/jeg vil derop
Derover = Derover/derovre
Det = (Hvad er) det (?)
Det der = Det/det der
Diss = Tis/tisse/afføring/toilet
Djuss = Juice/sodavand/yoghurt/andet væske..
Dobder/dobdobder = Helikopter (fly)
Door = Stor
Dutdut = Dyt
Duu = Sko
Dyor = Skyder (pistol)
Dåå = Tog
Fardæ = Frederik
Far = Far
Farver = Tuscher/farver
Fe/fed = Fed/fedt (sejt)
Fee = Fisk
Fiar/finnar = Fingre/vaske fingre
Fuda/fudan/funa/funan = fugl
Fuu = Flue
Fyy = Fly (helikopter)/flyve
Fø = Frø
Fådt = Frugt
Får = Får
Gas = Gas
Grra = Kran
Grago/graver = Gravko
Grach = Græs
Grich = Gris
Guu = Ko
Herover = Herover/herovre
Hes = Hest
Hov = Hov
Hår = Hår/vaske hår/skylle hår
Hej = Hej
Hejhej = Farvel/hej
Ja = Ja
Jaj = Jakke
Jawi = Miav (kat)
Joor = Jord (sand)
Kage/gage = Kage/chokolade
Kom/om = Kom
Lala/laa = Vand/drikkevare
Laler = Sandaler
Mad/mam/mamam = Mad
Mere = Igen/mere
Min = Min/mit
Mormor = Mormor/farmor/oldemor
Mymyer/myer = Myre
Nee/nonee = Ned
Neer = Sut
Nej/ej = Nej
Nin = Kanin
Oar = Mor
Oja = Yoghurt/øre/øje
Ome = Ohm (vores kanin)/melon
Op = Se deroppe/jeg vil op
På = På
Roga = Gulerod
Saa = Sand (jord)
Se/se der/se bar der = Se!
Sej/sejne = sej/sejt
Sid der = Du/jeg/den/det skal sidde der
Si = Jeg skal se!
Sii = Musik
Sov = sjov/sjovt
Sove = Sove
Syar/sydar = Cykel/motorcykel/knallert
Suu/syy/sya/suddan/suna/sunan = Sut
Sæde/sæne = Sæbe
Søø = Sød
Såda/såha = Sådan (stop, jeg vil ikke mere)
Uu = Ud
Vovov = Vov (hund)
Wau = Wow
Wiiu = Politibil/sirene
Åh nej/nåh nej = Åh nej

1 kommentar:

  1. Jeg vælger, ikke at tilføje flere ord til ordbogen, selvom Frederik lærer nye ord hver eneste dag. Ordbogen er lavet for at give et øjebliksbillede af hans ordforråd, som kan gemmes til når han bliver større. Samtidig er det for stor en udfordring at holde den konstant opdateret, da der sker så meget med hans sprog i øjeblikket

    :-)

    SvarSlet