søndag den 3. januar 2010

Ang. køkultur

Jeg kunne sagtens finde på mere spændende ting at tage mig til, end at stå i en supermarkedskø! Men når det så er sagt, så er jeg da glad nok for de (uskrevne) regler der gælder sådan et sted. For sikke da et gedemarked det ville blive, hvis ikke vi havde nogle fælles retninglinjer at følge.... Der er dog et par "huller" i det gældende (uskrevne) regelsæt, som jeg har lidt svært ved at forene mig med.
Hvordan kan høj alder eller lavt vareantal f.eks. give ret til at komme foran i køen? Det forstår jeg simpelthen ikke. For det er jo kun disse to ting der giver fortrinsret! Der bliver da f.eks. ikke taget ekstra hensyn, hvis man er højgravid, og man skal tisse hele tiden, og man bliver svimmel hvis man står oprejst for længe ad gangen, og sveden hagler af én pga. de forbandede hormonforandringer. Næ nej, så må man pænt vente indtil det bliver ens tur. Det synes jeg som sådan også er ok, jeg har ihvertfald aldrig forventet at komme foran i køen, men så forventer jeg altså heller ikke at lade andre komme foran bare fordi de er gamle.
En anden ting, som undrer mig ved køkulturen er, det lille øjeblik, hvor ekspedienten siger:" Jeg åbner en ny kasse", og alle regler ophører. Så er det først til mølle der gælder - og alle mand kæmper for sig selv. De der står bagerst i køen kan nu (helt legalt) spæne op til den nyåbnede kasse, foran alle de, som har stået længe og ventet i den anden kø. Står man lidt længere oppe i køen skal man tænke hurtigt. Skal man opgive sin forholdsvis gode plads, som evt. har været under lang tids oparbejdelse, for måske at få endnu bedre plads i den nye kø? Det kommer an på hvor hurtig man selv er på benene, i forhold til de som kommer spænende nede bagfra. Man risikerer jo at komme til at stå bag ved endnu flere, hvis man ikke er hurtig nok, og når man først har trådt ud af køen, så er man ude, og så må man ned bagi igen, hvis man fejler. Andre ting man skal tage højde for er mængden af de andre kunders varer. Hvem kommer hurtigst igennem? De forreste i den ene kø, eller de forreste i den anden kø? Det hjælper jo ikke noget at blive nr. 2 i den nye kø, hvis man kommer til stå bagved én, med en hel masse varer. Eller nogen med "svære" varer. Altså de ting, som evt. ikke er prismærket. Andre ting man skal tage højde for er alder og generel førlighed, på dem som står foran. Nogle - især ældre - er længe om at finde pengene frem. En sidste ting man kan tage højde for, hvis man er fast kunde i butikken, er, ekspedientens erfaring og hastighed. Det kan også få stor betydning for, hvor hurtigt man kommer igennem.
Faktisk synes jeg slet ikke det er fair, at reglerne sådan ophæves. Det mest naturlige (og civiliserede) ville da være, at man stille og roligt fordelte pladserne nedefter, så de der havde stået længst tid og ventet, kom først til. Men det er som om nogle mennesker har brug for den slags "gambling". Som om jungleloven lige får lov at titte lidt frem, dér, i den grå hverdag, hvor man ellers altid skal rette sig ind og tilpasse sig.
Af en eller anden årsag kommer jeg altid til at tænke på Kongefamilien, når jeg står der i køen (måske er det fordi de er på forsiden af alle sladderbladene, som står på hylderne foran mig). Jeg tænker på, om de overhovedet har kendskab til denne lille niche af den danske kultur. Jeg tror det ikke - og jeg må indrømme, at jeg misunder dem..!

2 kommentarer:

  1. Ffaktisk et rigtigt godt inlæg du kommer med her. En god betragtining af noget så kedeligt og hverdags agtigt som kø kultur. Virkelig godt obsaveret og beskrevet. Jeg har det rigtig dårligt i en kø - jeg hader det. Nok fori jeg har så svært ved at indentifisere mig med samfundets gældende kultur og normer. Nej jeg tror ikke de rige og gode menesker står i kø. Kø kultur er en pøbel-sport

    SvarSlet
  2. man kunne også sørge for at der ingen lang kø var før man står til malkning af ens pengepung.

    SvarSlet